Het primaire doel van deze studie is het evalueren van de effectiviteit van VR-exposure therapie (VRET) in het verminderen van angst en vermijding bij adolescenten met sociale angst. We verwachten dat, in vergelijking met de baseline en standaard…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Angststoornissen en -symptomen
Synoniemen aandoening
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
Deelnemers vullen gedurende alle fasen van de behandeling dagelijks 3 tot 6
idiografische vragen in via een app op de telefoon. Deze vragen zullen bestaan
uit de belangrijkste problemen en doelen van de deelnemer, en zullen gericht
zijn op de 1) angstgevoelens/emotie, 2) cognities of negatieve verwachtingen en
3) vermijdingsgedrag of veiligheidsgedrag.
Ouders zullen ook dagelijks het gedrag van hun kind bijhouden. Aangezien deze
metingen idiografisch zijn, zal het per deelnemer afhangen hoe de vragen worden
gesteld en welke vragen worden opgenomen in het dagboek.
Secundaire uitkomstmaten
Om de ervaringen van deelnemers te onderzoeken zal er op het einde van de
studie een interview worden gehouden met alle deelnemers en ouders, om zo in
kaart te brengen hoe ze VRET hebben ervaren, wat beter kon en wat al goed was.
Dit interview zal semi-gestructureerd zijn en worden uitgevoerd door de
onderzoekers.
Achtergrond van het onderzoek
Sociale angststoornis (SAD) komt het meest voor in de adolescentie, met een
prevalentie tussen 2,0% en 5,7% afhankelijk van de diagnostische criteria. De
meeste sociaal angstige situaties die adolescenten meemaken, vinden plaats
binnen de schoolomgeving. Adolescenten met een hogere sociale angst hebben een
grotere kans op slechter functioneren op school en lagere aspiraties voor hoger
onderwijs. Het hebben van SAD is gerelateerd aan meer schoolweigering. De
eerstelijnsbehandeling voor SAD is cognitieve gedragstherapie (CGT), meestal
met een exposurecomponent, die effectief is gebleken bij het verminderen van
sociale angstsymptomen. Het gebruik van virtual reality exposure therapie
(VRET) kan helpen om het aantal uitvallers voor en tijdens de behandeling te
verminderen, en biedt mogelijkheden voor meer exposure scenarios. Er is echter
een gebrek aan studies bij adolescenten met SAD, of met angst in het algemeen,
waarin VRET wordt beoordeeld als mogelijke behandelingsoptie. Het doel van de
huidige studie is om te zien of VRET effectief is in het verminderen van
sociale angst bij adolescenten.
Doel van het onderzoek
Het primaire doel van deze studie is het evalueren van de effectiviteit van
VR-exposure therapie (VRET) in het verminderen van angst en vermijding bij
adolescenten met sociale angst. We verwachten dat, in vergelijking met de
baseline en standaard behandelingsfasen, VRET angst en vermijdingsgedrag verder
vermindert. Bovendien willen we onderzoeken welke veranderingen het eerst
optreden en welke veranderingen zullen volgen met betrekking tot de
verschillende modaliteiten (cognitief en gedrag) die de behandeling kan
veranderen.
Het secundaire doel is om de ervaringen van de cliënten met VRET te onderzoeken
door middel van een semi-gestructureerd interview.
Onderzoeksopzet
Het onderzoek is een multiple baseline (MB) single case experimental design
(SCED). De duratie van de baseline wordt willekeurig toegewezen aan de
deelnemers.
Onderzoeksproduct en/of interventie
Alle deelnemers zullen alle 5 fasen van de studieopzet volgen: Basislijn, Standaardbehandeling, VRET, Blootstelling in vivo en Follow-up. De VRET wordt in dit onderzoek vergeleken met de andere fases van de studie, waarbij wordt gekeken naar het gemiddelde niveau en de trends van symptomen binnen een persoon. VRET bestaat uit het maken van een hiërarchie van angstige situaties voor de deelnemer en het selecteren van de juiste video's die passen binnen de individuele hiërarchie. Tijdens de therapiesessie oefenen deelnemers exposure in VR met deze video's, waarbij ze van minst naar meest angstige scenario gaan.
Inschatting van belasting en risico
De belasting voor de deelnemers bestaat uit het invullen van een dagboek dat
ongeveer een minuut per dag in beslag neemt. Bovendien zal er aan het begin van
elke fase een korte vragenlijst over sociale angst en vermijding worden
ingevuld, wat ongeveer 10 tot 15 minuten duurt. Aangezien VRET al in de
praktijk wordt gebruikt en effectief is gebleken bij volwassenen, verwachten we
geen extra risico's bij deelname aan het onderzoek.
Publiek
Warandelaan 2
Tilburg 5037 AB
NL
Wetenschappelijk
Warandelaan 2
Tilburg 5037 AB
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
1. Leeftijd 12 t/m 16 jaar
2. Zit momenteel op de middelbare school
3. Ervaart sociale angst op school
4. Goede beheersing van de Nederlandse taal
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
1. Epilepsie hebben
2. De jongere heeft een ernstige lichamelijke beperking, zoals doofheid of
blindheid.
3. Een IQ<80 zoals geschat door de therapeut of gebaseerd op informatie in het
klinisch dossier.
4. De aanwezigheid van symptomen die dringend behandeling nodig hebben (bijv.
suïcidale intenties/handelingen, acute psychose).
5. Het starten van (nieuwe) psychotrope medicatie in de drie maanden
voorafgaand aan de start van de studie of tijdens de studieperiode.
6. VRET hebben ontvangen voor de start van het onderzoek.
7. Gelijktijdig met het onderzoek andere psychologische behandeling ondergaan
(met uitzondering van alle behandelingen die in de onderzoeksopzet worden
vermeld, zoals CGT en systeemtherapie).
Opzet
Deelname
In onderzoek gebruikte producten en hulpmiddelen
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL85347.028.23 |