Het doel van dit onderzoek is om de effectiviteit van het educatieve computerspel 'Broedels' in het verbeteren van de kwaliteit van leven en het psychosociaal welzijn van brussen (6-9 jaar) van kinderen met een visuele beperking en/of…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Familiale aangelegenheden
Synoniemen aandoening
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
De effectiviteit van het computerspel 'Broedels' wordt bepaald aan de hand van
de gemeten kwaliteit van leven en de aanpassing aan en perceptie van de
beperking van de brus. Veranderingen binnen de groepen (experimentele groep en
controle groep) en verschillen tussen de groepen worden bekeken.
Secundaire uitkomstmaten
Daarnaast wordt gekeken of dhet computerspel 'Broedels' een positief effect
heeft op de volgende uitkomstmaten:
- Zelfvertrouwen van de brus
- Ervaren sociale steun door de brus
- Broer-zus relatie
- Copingstrategieën van de brus
- Ouder-kind relatie
- Vertrouwen dat de ouder heeft in het eigen ouderschap
Tot slot wordt gekeken of de ouders en brussen de interventie zelf als
effectief, wenselijk en goed toepasbaar ervaren.
Achtergrond van het onderzoek
De ondersteuning voor broers en zussen (brussen) van kinderen met een beperking
is schaars en gefragmenteerd. Onderzoek laat echter zien dat brussen wel kunnen
profiteren van ondersteuning (Mandleco & Webb, 2015). Hoewel er wel een aantal
interventies voor brussen zijn ontwikkeld, zijn deze tijdsintensief en zijn de
effecten niet onderzocht met randomized controlled trials. De huidige studie
zal het effect onderzoeken van de eerste serious game voor brussen (6-9 jaar)
van kinderen met een visuele en/of verstandelijke beperking middels een
RCT-design.
Doel van het onderzoek
Het doel van dit onderzoek is om de effectiviteit van het educatieve
computerspel 'Broedels' in het verbeteren van de kwaliteit van leven en het
psychosociaal welzijn van brussen (6-9 jaar) van kinderen met een visuele
beperking en/of verstandelijke beperking te onderzoeken.
Onderzoeksopzet
De effectiviteit van het educatieve computerspel 'Broedels' zal onderzocht
worden met een randomized controlled trial (RCT), met een voormeting (T0),
nameting (T1) en follow-up meting (T2). De participanten worden verdeeld over
twee groepen. Dit zijn de experimentele groep, die de game gaan spelen, en de
wachtlijst controle groep, die care-as-usual ontvangen. De
onderzoeksinstrumenten bestaan uit vragenlijsten, tekeningen en open vragen.
Onderzoeksproduct en/of interventie
De interventie bestaat uit een serious game, genaamd 'Broedels', waarin het omgaan met gedachten, emoties en lastige situaties die brussen kunnen meemaken, aan bod komen. Naast het spelen van het computerspel, maken de kinderen werkbladen en ontvangen ouders een beknopte handreiking met tips en informatie over hoe zij hun kind kunnen ondersteunen bij het spelen van het computerspel.
Inschatting van belasting en risico
Dit onderzoek zal de deelnemers belasten met drie onderzoeksmomenten met een
totale duur van circa 4,5 uur. Daarnaast zal de experimentele groep het
computerspel 'Broedels' gaan spelen, wat in totaal 2,5 uur duurt. Het maken van
de bijkomende werkbladen duurt in totaal ongeveer 4 uur. Er zijn geen risico's.
We verwachten dat brussen kunnen profiteren van het spelen van het
computerspel. We verwachten namelijk dat hun kwaliteit van leven en
psychosociale welzijn zal verbeteren.
Publiek
De Boelelaan 1105
Amsterdam 1081 HV
NL
Wetenschappelijk
De Boelelaan 1105
Amsterdam 1081 HV
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
- Kinderen van 6 tot en met 9 jaar en één van hun ouders/verzorgers
- Kinderen met een broer of zus met een visuele en/of verstandelijke beperking
(0-18 jaar) en mogelijk bijkomende beperkingen, stoornissen of ziektes. Wij
kiezen
voor een specifieke groep broers en zussen om de effectiviteit gericht te kunnen
onderzoeken. De game is ook ontwikkeld gericht op en in samenwerking met broers
en
zussen van deze groep kinderen.
- De broer of zus met een beperking woont (ten minste een gedeelte van de tijd)
in
hetzelfde huis als het kind dat meedoet met het onderzoek
- Kinderen die wonen in Nederland of Vlaanderen
- Kinderen die een normale intelligentie en geen ziekte of beperking hebben
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
- De broer of zus met een beperking woont volledig in een instelling of in een
ander
huis dan het kind dat meedoet met het onderzoek. De reden hiervan is dat de
ervaringen van broers en zussen van kinderen die niet in hetzelfde huis
beduidend
anders zijn.
- De ouders van het kind hebben geen beperking, want dit zou de ervaringen van
het
kind beïnvloeden.
- Het kind spreekt geen Nederlands
- De ouder(s) geven geen toestemming voor deelname aan het onderzoek
- Een ander kind uit het gezin doet al mee met dit onderzoek
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL79852.029.22 |