De studie richt zich op het testen van de effectiviteit, de haalbaarheid, en de toepasbaarheid van de vertaalde en aangepaste CR van Mullen en collega*s (2017), genaamd Mindset, voor Nederlandse studenten met psychotische stoornissen.
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Schizofrenie en andere psychotische stoornissen
Synoniemen aandoening
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
Punten uit evaluatie interviews met de trainers en de deelnemers zullen worden
gebruikt als primaire uitkomstmaat voor de haalbaarheid en toepasbaarheid van
de training. Training getrouwheid zal worden gemeten door middel van korte
checklists voor de trainers. The primaire uitkomstmaten voor de effectiviteit
van de training zijn school functioneren, tevredenheid op school,
strategiegebruik, subjectieve cognitieve functioneren, en vervroegd
schoolverlaten.
Secundaire uitkomstmaten
Secundaire uitkomstmaten zijn objectieve cognitieve functioneren en kwaliteit
van het leven.
Achtergrond van het onderzoek
De meeste psychiatrische stoornissen komen voor het eerst tot uiting in de
leeftijd van 18 tot 25 jaar en gaan vaak gepaard met cognitieve problemen. Op
deze leeftijd zijn veel van deze jongeren een opleiding aan het volgen.
Studenten met psychiatrische stoornissen hebben daardoor een verhoogd risico op
vervroegd schoolverlaten. Het vervroegd verlaten van de opleiding verlaagd de
kansen op het krijgen van werk verder op het leven, wat leidt tot een
verminderen van sociale participatie van deze studenten. Het is bekend dat een
vermindering van sociale participatie leidt tot het verergeren van de symptomen
van de stoornissen. Een training dat zich focust op school functioneren zal dus
sociale participatie kunnen bevorderen. Dit maakt implementatie van zo een
training belangrijk op een persoonlijk en een maatschappelijk niveau. Een groep
onderzoekers uit de Verenigde Staten hebben een training ontwikkeld dat zich
focust op de rehabilitatie van cognitief functioneren en zich specifiek richt
op het volgen van een opleiding (Mullen et al., 2017). Deze vorm van cognitieve
rehabilitatie (CR) is nog niet beschikbaar in Nederland. Deze studie richt zich
op het vertalen en aanpassen van de CR van Mullen en collega*s naar een
Nederlandse context, en het toepassen van deze training op studenten met een
psychotische stoornis. De studie is in samenwerking met vier Geestelijk
Gezondheidszorg (GGz) instellingen, namelijk GGz Drenthe, GGz Friesland, GGz
Groningen (Lentis), en het Universitair Centrum Psychiatrie (UCP) Groningen. De
ontwikkelaars van de training zullen beschikbaar zijn voor advies gedurende de
studie.
Doel van het onderzoek
De studie richt zich op het testen van de effectiviteit, de haalbaarheid, en de
toepasbaarheid van de vertaalde en aangepaste CR van Mullen en collega*s
(2017), genaamd Mindset, voor Nederlandse studenten met psychotische
stoornissen.
Onderzoeksopzet
De studie is een enkelblind, gerandomiseerde, en gecontroleerde studie dat zich
richt op het evalueren van de haalbaarheid en toepasbaarheid van de
interventie, en het proef testen van de effectiviteit van de vertaalde en
aangepaste CR van Mullen en collega*s (2017).
Onderzoeksproduct en/of interventie
Voor deze studie zullen 60 deelnemers worden geïncludeerd vanuit vier GGz instellingen, namelijk GGz Drenthe, GGz Friesland, GGz Groningen (Lentis), en UCP Groningen. De helft van de deelnemers (N=30) zullen de training krijgen (CR-groep) terwijl de andere helft zal fungeren als een actieve controle groep. De CR-groep krijgt de CR bestaande uit dertien individuele sessies van een uur verspreid over dertien weken. De controle groep krijgt twaalf wekelijkse opdrachten via een e-mail die ongeveer een uur duren, plus een sessie nul waar de persoonlijke doelen van de deelnemers worden bepaald. De studenten in de controle groep hebben indien gewenst de mogelijkheid de training na afloop van het onderzoek alsnog te ontvangen.
Inschatting van belasting en risico
We verwachten dat de interventie geen risico geeft voor de deelnemers.
Deelnemers in de CR-groep zullen een introductie sessie (sessie nul) en twaalf
training sessies van een uur volgen. Verder zullen zij twaalf keer een
huiswerkopdracht van ongeveer vijftien minuten krijgen. Deelnemers in de
controle groep krijgen twaalf keer een opdracht via de mail van ongeveer een
uur, plus introductie sessie nul waarbij persoonlijke doelen worden
vastgesteld. Er zullen drie keer metingen worden gedaan van ongeveer 90 minuten
door middel van vragenlijsten. Verder zal er een evaluatie interview gepland
worden dat ongeveer een uur zal duren. De tijd die deelnemers dus zullen
investeren in de studie is zestien uur voor de training (dertien voor de
controle groep) en 5,5 uur voor het onderzoek, dus 21.5 uur in totaal per
deelnemer in de CR-groep en 18,5 uur per deelnemer in de controle groep.
Publiek
Zernikeplein 23
Groningen 9747 AS
NL
Wetenschappelijk
Zernikeplein 23
Groningen 9747 AS
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
De diagnose psychotische stoornis, verminderd cognitief functioneren wat deelname aan een particuliere opleiding belemmerd, ouder dan 18, in behandeling bij een van de deelnemende GGz centra, volgend van regulier onderwijs, namelijk MBO (Middelbaar beroepsonderwijs), HBO (Hoger beroepsonderwijs), of WO (Wetenschappenlijk onderwijs/universiteit), nog minstens 1 jaar opleiding te gaan na start van de training
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
Deelname aan begeleid leren of een cognitieve rehabilitatie programma in het afgelopen jaar
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL62069.042.17 |
OMON | NL-OMON26227 |