Primair doel:Het onderzoeken of bij een grote, representatieve populatie van prematuur geboren kinderen (zwangerschapsduur * 30 weken en/of geboortegewicht * 1000 gram) met aandachstproblemen in de leeftijd van 8 tot en met 12 jaar het uitvoeren van…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Cognitieve en aandachtsstoornissen en -afwijkingen
Synoniemen aandoening
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
De primaire uitkomstmaat is de score op de Strengths and Weaknesses of ADHD
Symptoms and Normal Behavior Rating Scales (SWAN) ingevuld door ouders en
leerkrachten.
Secundaire uitkomstmaten
Secundaire uitkomstmaten betreffen de scores op verschillende
gedragsvragenlijsten ingevuld door ouders en leerkrachten, de prestaties op
verschillende neurocognitieve taken en de schoolse vaardigheden. Zie het
protocol.
Achtergrond van het onderzoek
In Nederland worden jaarlijks ongeveer 2150 kinderen zeer prematuur geboren
(zwangerschapsduur * 32 weken). Een groot deel van deze zeer prematuur geboren
kinderen heeft op de lange termijn problemen met schoolse vaardigheden en
gedrag. Tekortkomingen in complexe neurocognitieve functies, de zogeheten
executieve functies, worden gezien als één van de belangrijkste onderliggende
oorzaken van deze problemen. Het trainen van deze executieve functies is een
veelbelovende nieuwe methode om de zwakke schoolse vaardigheden en de
gedrags-problemen te verminderen bij deze populatie. Een training die recent
ontwikkeld is om executieve functies bij kinderen te verbeteren, is de digitale
training BrainGame Brian (BGB).
Doel van het onderzoek
Primair doel:
Het onderzoeken of bij een grote, representatieve populatie van prematuur
geboren kinderen (zwangerschapsduur * 30 weken en/of geboortegewicht * 1000
gram) met aandachstproblemen in de leeftijd van 8 tot en met 12 jaar het
uitvoeren van de BGB training leidt tot een significante afname van
aandachtsproblemen.
Secundair doel:
Het onderzoeken of het effect van de BGB training ook generaliseert naar een
verbetering van de schoolse vaardigheden (rekenen en technisch lezen).
Onderzoeksopzet
Het onderzoek is een dubbelblind, gerandomiseerd placebo- en
wachtlijstgecontroleerd (RCT) effectonderzoek. De zeer prematuur geboren
kinderen die conform de inclusiecriteria (door ouders gerapporteerde
aandachtsproblemen) in aanmerking komen worden gerandomiseerd naar drie
groepen: de interventiegroep, de placebogroep en een wachtlijstgroep. Om de
prestaties van de zeer prematuur geboren kinderen met aandachtsproblemen op de
neuropsychologische taken en vragenlijsten te kunnen vergelijken met die van
andere kinderen, worden deze afgezet tegen de prestaties van twee
referentiegroepen op dezelfde taken en vragenlijsten: een groep zeer prematuur
geboren kinderen zonder aandachtsproblemen en een a terme controlegroep (deze
groepen doorlopen de BGB training niet).
Onderzoeksproduct en/of interventie
In de BGB training worden de executieve functies werkgeheugen, cognitieve flexibiliteit en inhibitie getraind. De training is adaptief, wat betekent dat de moeilijkheidsgraad wordt aangepast op de prestaties van het kind. De training bestaat uit 25 sessies van ongeveer 40 minuten per keer. Kinderen zullen gedurende een periode van 6 weken viermaal per week de training thuis uitvoeren.
Inschatting van belasting en risico
De BGB training wordt 6 weken lang viermaal per week uitgevoerd en is dus een
vrij intensieve training. De kinderen in de interventie-, placebo- en
wachtlijstgroep zullen driemaal naar het AMC/UMC komen voor de voormeting en
twee nametingen waarbij neuropsychologische testen afgenomen worden en ouders
wordt gevraagd een aantal vragenlijsten in te vullen. Kinderen in de twee
referentiegroepen worden éénmaal getest volgens hetzelfde testprotocol, zij
voeren de BGB training niet uit. Het onderzoek is niet invasief en er zijn geen
risico's verbonden aan deelname aan dit onderzoek. Voordeel van deelname is een
mogelijke verbetering van de aandachtsproblemen in de groep premature kinderen
die de BGB training uitvoerde.
Publiek
Meibergdreef 9
Amsterdam 1100 DD
NL
Wetenschappelijk
Meibergdreef 9
Amsterdam 1100 DD
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
-door ouders gerapporteerde aandachtsproblemen op de Child Behavior Checklist
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
-IQ scores < 80 op basis van de Wechsler Intelligence Scale for Children-III-NL (WISC-III-NL; subtesten blokpatronen en woordenschat).
-motorische of perceptuele handicap die te ernstig is om de computer te kunnen gebruiken
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL54163.018.15 |
OMON | NL-OMON27735 |