Originele studie:Het doel van deze studie is om wetenschappelijke kennis te vergaren over hoe verschillende processen in deontwikkeling van het zelfbeeld aan elkaar relateren. Daarom wordt een neurowetenschappelijk model van deontwikkeling van het…
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Ontwikkelingsstoornissen NEG
Synoniemen aandoening
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Geen registraties gevonden.
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
Originele studie:
Leeftijd en pubertijd gerelateerde veranderingen in brein structuur en
functionaliteit gerelateerd aan het ontwikkeling van het zelfbeeld.
De MRIscans:
Structurele MRI wordt gebruikt om informatie over grijze en witte stof
eigenschappen (volume, dichtheid en corticale dikte) te krijgen.
DTI wordt gebruikt om specifieke informatie over de mircrostructurele
eigenschappen van witte stof en fibertracking te krijgen.
Functionele MRI wordt gebruikt om informatie over taakgerelateerde
hersenactiviteit te krijgen tijdens cognitieve en emotionele
informatieverwerking.
Puberteitsbepaling.
Deelnemers vullen een zelfrapportagevragenlijst in over de puberteit.
Deelnemers worden gevraagd om speeksel te verzamelen voor het testen van
testosteron, DHEA en estradiol niveaus.
Addendum Breekjaar:
Deze studie is gericht op het onderzoeken van veranderingen in gedragsmaten en
breinstructuur en functionaliteit gerelateerd aan de zelfconcepttraining van
het Breekjaar programma.
Gedragsmaten:
Verschillende taken en vragenlijsten gericht op diverse aspecten van
zelfconcept, zoals zelfkennis, zelfvertrouwen en helderheid van het
zelfconcept. Zie voor een uitgebreidere beschrijving sectie 8.3. "study
procedures" van het protocol.
De MRIscans:
Structurele MRI wordt gebruikt om informatie over grijze en witte stof
eigenschappen (volume, dichtheid en corticale dikte) te krijgen.
DTI wordt gebruikt om specifieke informatie over de mircrostructurele
eigenschappen van witte stof en fibertracking te krijgen.
Functionele MRI wordt gebruikt om informatie over taakgerelateerde
hersenactiviteit te krijgen tijdens cognitieve en emotionele
informatieverwerking.
Huidig addendum:
Deze studie is gericht op het onderzoeken van gedragsmaten en breinstructuur en
functionaliteit gerelateerd aan zelfbeeld in adolescenten met hoogfunctionerend
autisme.
Gedragsmaten:
Verschillende taken en vragenlijsten gericht op diverse aspecten van het
zelfconcept, zoals zelfkennis, zelfvertrouwen, en helderheid van het
zelfconcept. Zie voor een uitgebreidere beschrijving sectie 8.3 "study
procedures" van het protocol.
De MRI-scans:
Structurele MRI wordt gebruikt om informatie over grijze en witte stof
eigenschappen (volume, dichtheid en corticale dikte) te krijgen.
DTI wordt gebruikt om specifieke informatie over de mircrostructurele
eigenschappen van witte stof en fibertracking te krijgen.
Functionele MRI wordt gebruikt om informatie over taak-gerelateerde
hersenactiviteit te krijgen tijdens cognitieve en emotionele
informatieverwerking.
Secundaire uitkomstmaten
Zie hierboven.
Achtergrond van het onderzoek
Originele studie:
Het zelfbeeld verandert dramatisch in de adolescentie. Zo onstaat er een
verhoogd zelfbewustzijn en vindt tevens een
versterkte vergelijking tussen het zelf en anderen plaats. Deze veranderingen
in het zelfbeeld brengen zowel
kwetsbaarheden als mogelijkheden met zich mee. Er is al lang een grote
interesse in het de ontwikkeling van het
zelfbeeld in adolescenten, maar onderzoek wordt belet doordat het construct
zelfbeeld gedragsmatig niet te meten is en
zelf rapportage vragenlijsten gevoelig zijn voor bias. Recentelijk, door het
gebruik van structurele en functionele MRI
technieken is ontdekt dat zelf gerelateerde gedachten gemeten kunnen worden
door neurale responses te koppelen aan
zelf gerelateerde signalen. Het doel van deze studie is om veranderingen in
structuur en functie van het brein in relatie tot
de ontwikkelingen in het zelfbeeld gedurende de adolescentie. De hoofdzakelijke
vraag van deze studie is: Wanneer en
hoe ontstaan er veranderingen in het zelfbeeld tijdens de adolescentie en welke
factoren faciliteren (gezonde en
positieve) zelfbeeld ontwikkeling? Het testen op lineaire versus nonlineaire
ontwikkelingspaden in het brein zal een omkeerpunt zijn in ons begrip van de
ontwikkeling van het zelfbeeld, door de mogelijke ontdekking van interactieve
determinanten van zelfkennis en pro sociale ontwikkeling.
Addendum Breekjaar:
De adolescentie is een belangrijke periode waarin jongeren zich ontwikkelen tot
volwassenen die een eigen identiteit en doelen
nastreven. Veel kennis over deze periode danken we aan hersenonderzoek, waarbij
o.a. ontdekt is dat het brein in de
adolescentie een stuk flexibeler is dan was gedacht, wat grote implicaties
heeft voor behandeling en interventie in deze
levensfase. Eerder onderzoek naar zelfbeeld heeft zich voornamelijk gefocust op
in de adolescentie ontstane stoornissen (zoals
depressie en angststoornissen). Er is echter een groeiende interesse voor het
begrijpen van belangrijke maatschappelijke
problemen die alle adolescenten aangaan. Een prominent gebied waar onderzoek
naar zelfbeeld ontwikkeling een grote rol kan
spelen is het maken van een juiste keuze voor een passende academische carrière.
Veel jongeren in Nederland weten niet hoe ze hun academische carrière willen
voortzetten na de middelbare school. Ze
beginnen aan één of meerdere studies, maar breken deze ook weer af of kunnen in
het geheel geen toekomstgerichte keuze
maken. Meer dan 30 % van de eerstejaars studenten stopt binnen een jaar met de
gestarte studie. Dit is een belangrijk probleem
en heeft gevolgen voor zowel de adolescent zelf als de gehele maatschappij.
Meerdere interventies hebben geprobeerd het
aantal dropouts te verminderen (door bijvoorbeeld te focussen op het geven van
meer gedetailleerde informatie over baan
perspectieven), maar met weinig succes.
De vraag blijft hierbij of en hoe jongeren toekomstgerichte keuzes kunnen maken
die passen bij hun identiteit. Geen van de
programma's focust zich tot nu toe op de rol die zelfconcept ontwikkeling
speelt bij academische uitkomsten, terwijl eerdere
studies hebben laten zien dat juist zelfkennis en zelfvertrouwen belangrijke
voorspellers zijn voor academische prestatie. Tot nu
toe werd onderzoek naar zelfbeeld ontwikkeling belet doordat het construct
zelfbeeld gedragsmatig moeilijk te meten is en zelf
rapportage vragenlijsten gevoelig zijn voor bias. Recentelijk, door het gebruik
van structurele en functionele MRI technieken is
ontdekt dat zelf gerelateerde gedachten gemeten kunnen worden door neurale
responses te koppelen aan zelf gerelateerde
signalen. Het is dus veelbelovend om de rol van (de neurale karakteristieken)
van zelfconceptontwikkeling in relatie tot het
maken van toekomstgerichte academische keuzes bij adolescenten te onderzoeken.
Proefpersonen voor dit onderzoek zullen worden geworven in samenwerking met
stichting Breekjaar (www.breekjaar.nl). Deze
stichting verzorgt trainingsprogramma*s voor jongeren die gestopt zijn met hun
opleiding en moeite hebben met het maken van
toekomstgerichte academische keuzes. Jongeren die deelnemen, volgen een
jaarprogramma waarin zij aan de slag gaan met
persoonlijke ontwikkeling, zelfvertrouwen en keuzegedrag.
Huidig addendum:
Adolescenten leren veel over zichzelf via hun leeftijdsgenoten. Maar in deze
periode merken adolescenten met hoogfunctionerend autisme vaak voor het eerst
dat ze anders zijn dan hun leeftijdsgenoten. Tegelijkertijd vinden ze
vriendschappen belangrijker en willen ze er graag bij horen. Dit heeft invloed
op hun zelfvertrouwen: jonge mensen met hoogfunctionerend autisme die aangeven
dat ze anders zijn dan anderen, hebben meer depressieve symptomen. Omdat het
voor adolescenten met hoogfunctionerend autisme moeilijker is om zich te
herkennen in hun leeftijdsgenoten, is het moeilijker voor ze om een positief
zelfbeeld te behouden. Dit maakt dat het erg belangrijk is om onderzoek te doen
naar het zelfbeeld van adolescenten met hoogfunctionerend autisme.
Het doel van deze studie is om de structuur en functie van het brein in relatie
tot het zelfbeeld van adolescenten met hoogfunctionerend autisme te meten. De
hoofdzakelijke vraag van deze studie is: Wat zijn de neurale processen die
betrokken zijn bij het zelfbeeld van adolescenten met hoogfunctionerend
autisme?
Doel van het onderzoek
Originele studie:
Het doel van deze studie is om wetenschappelijke kennis te vergaren over hoe
verschillende processen in de
ontwikkeling van het zelfbeeld aan elkaar relateren. Daarom wordt een
neurowetenschappelijk model van de
ontwikkeling van het zelfbeeld getoetst door veranderingen in het zelfbeeld te
relateren aan neurale netwerken in
kinderen, adolescenten en volwassenen.
Daarnaast is er ook interesse in het onderzoeken van de mogelijk modererende
rol van omgevingsinvloeden, zoals
sociale netwerken als ouders en vrienden in relatie tot de ontwikkeling van het
zelfbeeld.
Tevens zal er worden onderzocht of er verschillen zijn in zelfbeeld tussen
adolescenten die wel en geen academische
keuze problemen ervaren.
Addendum Breekjaar:
Het doel van deze studie is drieledig.
Ten eerste willen we begrijpen wat adolescenten karakteriseert die problemen
hebben met het maken van academische keuzes.
Hierbij testen we de hypothese dat zelfconcepttraining, zoals geobserveerd in
een naturalistische omgeving, voordelig is voor het
ontwikkelen van meer zelfkennis en een positievere zelfevaluatie. Dit onderzoek
zal de zelfconcept training van stichting
Breekjaar evalueren waarbij gefocust wordt op individuele verschillen tussen
adolescenten in relatie tot hun zelfbeeld
ontwikkeling en academische keuzes.
Tot slot zullen deze uitkomsten gerelateerd worden aan individuele verschillen
in hersenactiviteit. Deze "brainbased"
evaluatie van de training zal een meer gedetailleerde indicatie geven van de
onderliggende processen die beinvloed worden door de
zelfconcept training.
Huidig addendum:
Het doel van deze studie is om wetenschappelijke kennis te vergaren over het
zelfbeeld in adolescenten met hoogfunctionerend autisme.
Daarnaast relateren we deze resultaten aan individuele verschillen in
perspectief nemen en empathisch vermogen.
Om uiteindelijk een vergelijking te kunnen maken met het zelfbeeld van
adolescenten zonder autisme, worden de onderzoeksresultaten van deze groep
vergeleken met de onderzoeksresultaten van de groep normaal ontwikkelende
adolescenten (de groep uit het oorspronkelijke protocol).
Onderzoeksopzet
Originele studie:
Deze studie gebruikt een multimethod benadering (selfreport, biologische
markers en hersenactiviteit) en is een longitudinale studie naar de neurale
ontwikkeling van het zelfbeeld bij kinderen en adolescenten gerelateerd aan
gedragsmatige responsen.
Bij 300 deelnemers in de leeftijd van 10-22 jaar worden op drie meetmomenten
fMRI en sMRI en gedragsmatige responsen gemeten in de tijdsperiode van
2016-2021. Het onderzoek bestaat uit een MRI gedeelte waarbij deelnemers
verschillende taken (zelfkennis
en prosociaal gedrag) in de scanner zullen uitvoeren. Naast het MRI gedeelte
zal bij de deelnemers een sterk vereenvoudigde versie van de WISC/WAIS IQ test
worden afgenomen om een beeld te krijgen van het gemiddelde IQ van de
deelnemers. Daarnaast zal een observatie plaats vinden van de ouderkind
interactie en worden deelnemers gevraagd verschillende sociaalemotionele en
gedragsvragenlijsten in te vullen. Een puberteitsbepaling zal plaatsvinden
waarbij deelnemers gevraagd worden om speeksel in te leveren. Tevens zullen
deelnemers een vragenlijst gericht op de vaststelling van puberale ontwikkeling
invullen. Tot slot worden deelnemers gevraagd om enkele nachten een
slaaphorloge te dragen, waarmee slaapactiviteit wordt gemeten.
Addendum Breekjaar:
Deze studie gebruikt een multimethod benadering (selfreport, biologische
markers en hersenactiviteit) en onderzoekt de neurale karakteristieken van de
ontwikkeling van zelfconcept en de relatie met het maken van academische keuzes
bij adolescenten. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een bestaand zelfconcept
trainingsprogramma van stichting Breekjaar. Het programma is een intensief
jaarprogramma en wordt geleid door ervaren docenten en coaches. Het bestaat uit
vijf fasen: (1) Bewustwording van zichzelf en gedragspatronen (*Wie ben ik?*),
(2) Breken met oude gedachten en vastzittende denkbeelden (*Wat vind ik echt
belangrijk?*), (3) Ervaren van nieuwe mogelijkheden door vrijwilligerswerk
(*Wat kan ik?*), (4) Nieuwe beslissingen kunnen maken aan de hand van alle
opgedane kennis en ervaringen (*Wat wil ik?*) en (5) Bouwen aan een nieuwe
toekomst (*Wat heb ik nodig?*).
Bij 50 deelnemers in de leeftijd van 1624 jaar worden vóór de start van
deelname aan het Breekjaar jaarprogramma, als halverwege het programma (na 6
maanden) en aan het einde van het programma (12 maanden) functionele MRI,
structurele MRI en gedragsmatige responsen gemeten. Daarnaast is er een follow
up (na 15 maanden) met nogmaals een gedragsmeting.
Het onderzoek bestaat uit een MRI gedeelte waarbij deelnemers verschillende
taken (zelfkennis en zelfvertrouwen) in de scanner zullen uitvoeren. Naast het
MRI gedeelte zal bij de deelnemers een verkorte versie van de WISC/WAIS IQ test
worden afgenomen om een beeld te krijgen van het gemiddelde IQ van de
deelnemers. Daarnaast worden deelnemers gevraagd verschillende
sociaalemotionele en gedragsvragenlijsten in te vullen. Een puberteitsbepaling
zal plaatsvinden waarbij deelnemers gevraagd worden om speeksel in te leveren.
Tevens zullen deelnemers een vragenlijst gericht op de vaststelling van
puberale ontwikkeling invullen. Tot slot worden deelnemers gevraagd om enkele
nachten een slaaphorloge te dragen, waarmee slaapactiviteit wordt gemeten.
Huidig addendum:
Deze studie gebruikt een multimethod benadering (self-report, biologische
markers en hersenactiviteit) en onderzoekt de neurale karakteristieken van het
zelfconcept in adolescenten met hoogfunctionerend autisme.
In samenwerking met de Berg en Bosch school in Bilthoven, zullen we 50
adolescenten tussen de 10 en 18 jaar werven. De Berg en Bosch school is een
cluster 4 school, gespecialiseerd in onderwijs aan kinderen met een autisme
spectrum stoornis. De school heeft herhaaldelijk haar interesse geuit over
deelname aan wetenschappelijk onderzoek en zal actief betrokken worden bij de
werving.
Het onderzoek bestaat uit een MRI gedeelte waarbij deelnemers verschillende
taken (zelf-kennis en prosociaal gedrag) in de scanner zullen uitvoeren. Naast
het MRI gedeelte zal bij de deelnemers een sterk vereenvoudigde versie van de
WISC/WAIS IQ test worden afgenomen om een beeld te krijgen van het gemiddelde
IQ van de deelnemers. Daarnaast worden deelnemers gevraagd verschillende
sociaal-emotionele en gedragsvragenlijsten in te vullen. Een puberteitsbepaling
zal plaatsvinden waarbij deelnemers gevraagd worden om speeksel in te leveren.
Tevens zullen deelnemers een vragenlijst gericht op de vaststelling van
puberale ontwikkeling invullen. Tot slot worden deelnemers gevraagd om enkele
nachten een slaaphorloge te dragen, waarmee slaapactiviteit wordt gemeten.
Inschatting van belasting en risico
De belasting en risico*s zijn minimaal. Uit voorgaand onderzoek is gebleken dat
proefpersonen het onderzoek als leuk en leerzaam ervaren.
Publiek
Wassenaarseweg 52
Leiden 2333AK
NL
Wetenschappelijk
Wassenaarseweg 52
Leiden 2333AK
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
- Nederlands sprekend
- Rechtshandig
- In de juiste leeftijdsrange
- Diagnose in het autisme spectrum
- Gemiddelde of bovengemiddelde intelligentie
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
- Linkshandig
- Huidig gebruik van neurotrofische medicatie
- De aanwezigheid van een chronische ziekte
- MRI contra indicaties (zoals metale implanten, hartritmestoornis, claustrofobie en mogelijke zwangerschap (bij volwassen vrouwen))
- Ook wordt van te voren gevraagd naar hoofdtrauma, vroeggeboorte, leerproblemen en naar een geschiedenis van neurologische of psychiatrische stoornissen en/of het gebruik van psychotrofische medicatie
Opzet
Deelname
metc-ldd@lumc.nl
metc-ldd@lumc.nl
metc-ldd@lumc.nl
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL54510.058.16 |