Ons hoofddoel is om te onderzoeken of en hoe gevorderde leesvaardigheden zoals het lezen en spellen in een tweede taal ontwikkeld worden door kinderen met een erfelijk risico op dyslexie in vergelijking met een controlegroep. Verder willen we ook…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Overige aandoening
Synoniemen aandoening
Aandoening
Dyslexie
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
- Scores (snelheid en accuratesse) op gedragstesten die onder andere: het
lezen in een tweede taal, woord lezen, tekst lezen, vocabulaire, spelling en
het fonemisch bewustzijn meten.
- Patronen in de hersenactiviteit, gemeten met het blood-oxygen level dependent
(BOLD) signaal, tijdens verschillende leestaken tijdens een fMRI scan worden
vergeleken tussen groepen(controle en risico met of zonder dyslexie).
- Patronen in de structurele verbindingen in de hersenen die gevonden worden
met DTI gemeten met fractional anisotropy (FA).
Secundaire uitkomstmaten
niet van toepassing
Achtergrond van het onderzoek
Lezen is tegenwoordig een erg belangrijke vaardigheid. Voor vijf procent van
alle mensen is dit echter een vaardigheid die zeer moeilijk te leren is. Deze
groep met kinderen krijgt vaak de diagnose dyslexie. Ze hebben hardnekkige
problemen met het decoderen van woorden van letters naar klanken, ondanks dat
ze een normale intelligentie en scholing hebben. Dyslexie is gedeeltelijk
genetisch bepaald, kinderen met een ouder die dyslexie heeft hebben een risico
van 30-60 % dat ze zelf ook dyslexie zullen ontwikkelen. Het is gevonden in
eerder onderzoek dat kinderen en volwassenen met dyslexie andere patronen van
hersenactiviteit hebben in vergelijking tot een controlegroep zonder dyslexie
Sommige kinderen met dyslexie hebben naast woord leesproblemen ook problemen
met begrijpend lezen en het lezen en schrijven in een tweede taal. Tevens is
het leesniveau wat kinderen met dyslexie behalen erg variabel. Er is relatief
weinig onderzoek wat heeft gekeken naar de verschillende uitkomsten van
dyslexie. Het huidige onderzoek heeft als doel dit te veranderen door patronen
van hersenactiviteit, verkregen door middel van functional Magnetic Resonance
Imaging (fMRI), en structurele verbindingen in de hersenen, verkregen door
middel van Diffusion Tensor Imaging (DTI), te linken aan gevorderde
leesvaardigheden en aan eerder verzamelde data van het langlopend onderzoek
dyslexie. Deze studie is een vervolgstudie van eerder electroencephalography
(EEG) onderzoek bij dezelfde populatie en heeft als doel om de gebieden en
verbindingen in de hersenen te vinden die zorgen voor de verschillen in
leesvaardigheid tussen controle kinderen en kinderen met dyslexie.
Doel van het onderzoek
Ons hoofddoel is om te onderzoeken of en hoe gevorderde leesvaardigheden zoals
het lezen en spellen in een tweede taal ontwikkeld worden door kinderen met een
erfelijk risico op dyslexie in vergelijking met een controlegroep. Verder
willen we ook onderzoeken of kinderen met een risico op dyslexie, maar die geen
dyslexie hebben, kwantitatief of kwalitatief verschillen van kinderen die wel
dyslexie hebben ontwikkeld op gedragsniveau en dit in verband brengen met
functionele en structurele hersenmetingen verkregen met fMRI en DTI. Met behulp
van deze metingen willen we bepalen of er normalisatie of compensatie heeft
plaatsgevonden bij de goed lezende kinderen met een risico (door hen ook te
vergelijken met een controlegroep zonder risico en zonder dyslexie).
Onderzoeksopzet
Een quasi-experimentele onderzoeksopzet zal gebruikt worden. Kinderen met een
erfelijk risico op dyslexie worden vergeleken met kinderen in een controle
groep, en binnen de groep met een risico wordt een vergelijking gemaakt tussen
kinderen met en zonder dyslexie.
Inschatting van belasting en risico
De kinderen en hun ouders worden uitgenodigd voor twee dagdelen op het Neuro
Imaging Center Groningen met bij voorkeur maximaal 4 weken tussen beide
metingen. Tijdens het eerste bezoek worden de gedragstesten afgenomen in een
ongeveer 90 minuten durende sessie. Op dezelfde dag wordt het kind bekend
gemaakt met de scanomgeving en vindt er een oefensessie met de dummy-scanner
van het NIC plaats. Dit gedeelte duurt ongeveer 30 minuten, zodat de totale
duur van het eerst bezoek ongeveer 2,5 tot 3 uur is inclusief pauzes. Tijdens
het tweede bezoek neemt het kind deel aan het MRI gedeelte van het onderzoek.
Dit bestaat uit twee fMRI scans (twee verschillende taken), een standaard
anatomische scan (nodig voor analyse) en een DTI scan. Het kind zal maximaal
45-60 in de scanner liggen en inclusief voorbereidingen en nabespreking zal dit
bezoek ongeveer 1,5 tot 2 uur duren. Deelnemers worden gescand met een 3-Tesla
scanner. Er is voldoende ervaring met deze scanner met soortgelijke paradigma*s
binnen het NIC door studies met volwassenen. Tot op heden zijn er geen
negatieve effecten bekend van MRI onderzoek, zolang de standaard
voorzorgsmaatregelen voor MRI onderzoek genomen worden (vooral het uitsluiten
van deelnemers met metalen implantaten en deelnemers die (mogelijk) zwanger
zijn).
Publiek
Oude Kijk in 't Jat straat 26
Groningen 9712EK
NL
Wetenschappelijk
Oude Kijk in 't Jat straat 26
Groningen 9712EK
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
- Deelname aan eerdere EEG studie (METc 2012/076)
- Toestemming door ouders
- Toestemming door kinderen
- Toestaan dat er contact met de ouders en huisarts wordt opgenomen indien er afwijkingen met medische consequenties gevonden worden.
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
- Niet gecorrigeerde abnormale visie
- Gehoorproblemen
- Hersenbeschadigingen als gevolg van ziekte of trauma
- Ernstige psychiatrische problemen of ernstige gezondheidsproblemen
- MR-gerelateerde exclusie criteria:
o Metalen implantaten (inclusief beugels die niet uitneembaar zijn)
o Elektrische implantaten (bijv. pacemakers) en connectoren van elektrische apparaten (bijv.
geïmplanteerde elektroden)
o (mogelijke) zwangerschap
o claustrofobie
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL48140.042.14 |