Het onderzoeken van de hypothese dat kinderen met ASS en zwakbegaafdheid door De Transporters significant meer verbeteren in hun vermogen om emoties binnen een context te herkennen en in hun sociaal functioneren dan door een controle interventie.
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Ontwikkelingsstoornissen NEG
Synoniemen aandoening
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
Neurocognitief functioneren, sociale informatieverwerking taken (reactie tijd
en percentage correct) en uitkomsten op sociale gedragsvragenlijsten.
Secundaire uitkomstmaten
Niet van toepassing.
Achtergrond van het onderzoek
Sociale vaardigheden zijn cruciaal voor het adaptief kunnen omgaan met een
toenemende complexiteit van de sociale omgeving tijdens de ontwikkeling. Het
belang van sociaal cognitieve vaardigheden voor het flexibel kunnen afstemmen
op de sociale omgeving en de ernstige effecten die verstoorde ontwikkeling van
deze vaardigheden kan hebben op mentale gezondheid, hebben aangezet tot een
zoektocht naar behandelmethoden die zich richten op het verbeteren van sociaal
cognitief functioneren en de hieraan ten grondslag liggende cognitieve
kernproblemen. De meeste behandelingen voor het verbeteren van sociale
vaardigheden zijn ontwikkeld voor kinderen met een autisme spectrum stoornis
(ASS). Echter, ongeveer 50 % van de mensen met ASS heeft comorbide een
verstandelijke beperking. De Transporters, een geanimeerde serie ontwikkeld om
emotieherkkening en begrip te verbeteren bij kinderen met ASS, is een
veelbelovende behandelmethode voor deze specieke groep, gezien het visuele
karakter, het veelvuldige herhalen en de kleine stappen waarin nieuwe
informatie wordt aangeboden. Dit onderzoek evauleert de effectiviteit van De
Transporters bij kinderen met ASS en zwakbegaadheid (70
Doel van het onderzoek
Het onderzoeken van de hypothese dat kinderen met ASS en zwakbegaafdheid door
De Transporters significant meer verbeteren in hun vermogen om emoties binnen
een context te herkennen en in hun sociaal functioneren dan door een controle
interventie.
Onderzoeksopzet
Een gerandomiseerd, dubbel-blind, placebo-gecontroleerd interventie studie. De
deelnemers worden at random toegewezen aan een van beide groepen, middels
stratificatie op leeftijd (6;0 -7;11 en 8;0 - 9;11 jaar) en op comorbide
aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit (ADHD) (een comorbide diagnose ADHD
of niet).
Onderzoeksproduct en/of interventie
Twee groepen van 22 kinderen worden met elkaar vergeleken. De interventie groep bekijkt De Transporters DVD, terwijl de controle groep een speciaal voor de studie ontwikkelde DVD van Thomas de Trein bekijkt. De DVD van Thomas de Trein bestaat uit geselecteerde afleveringen waarin emoties een belangrijke rol spelen. De duur van de behandeling is voor beide groepen gelijk, alle kinderen kijken 15 minuten per dag, 5 dagen per week gedurende 4 weken. In beide groepen worden de kinderen actief begeleid door hun ouders. Voor en na behandeling vindt een neurocognitief onderzoek plaats bij het kind (voor- en nameting) en ouders en leerkrachten vullen verschillende vragenlijsten in. De nameting vindt een week na de laatste behandelsessie plaats. Hieraan gekoppeld wordt de behandeling met het kind en ouders geƫvalueerd. Zes maanden na de laatste behandelsessie vindt een follow-up plaats.
Inschatting van belasting en risico
De belasting en de risico's in dit onderzoek zijn minimaal. Het meerendeel van
de onderzoeken behoort tot de gebruikelijke onderzoeken bij Karakter (care as
usual). De tijdsbelasting is in totaal 4.5 uur (verdeeld over 3 bezoeken) voor
kinderen en ouders. De onderzoekers hebben ervaring en expertise in het werken
met kinderen. Onze ervaring is dat kinderen het leuk vinden om
computer-'spelletjes' te spelen en om DVD's te bekijken.
Publiek
Utrechtseweg 320
Oosterbeek 6862 BC
NL
Wetenschappelijk
Utrechtseweg 320
Oosterbeek 6862 BC
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
1. Kinderen in de leeftijd van 6 jaar en 0 maanden tot en met 9 jaar en 11 maanden
2. Kinderen gediagnosticeerd met een autisme spectrum stoornis, geclassificeerd volgens de DSM-IV (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 2000).
3. IQ- score tussen 70 en 85 (zwakbegaafd)
4. Toegang tot een televisie of computer met dvd speler
5. Diagnose van comorbide ADHD is toegestaan, mits afdoende behandeld met medicatie, waarbij de dosis niet verandert tijdens deze interventie.
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
1. Gelijktijdige deelname aan intensieve (wekelijkse) individuele of groepstherapie.
2. Diagnose van een van de volgende comorbide psychiatrische stoornissen:
- MCDD
- Psychotische stoornis
- Depressieve stoornis
- Bipolaire stoornis
- Hechtingsstoornis
- CD
- Ernstige motorische en/ of visuele handicap
3. Gelijktijdige deelname aan een ander klinisch onderzoek.
4. Onvoldoende motivatie om de behandeling te volgen
5. Een medische ziekte waarvoor medische behandeling noodzakelijk is.
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL45653.091.13 |