We doen onderzoek naar het gebruik van landmarks door kinderen en adolescenten. We zijn in het bijzonder geinteresseerd in de ontwikkeling van een neuraal netwerk dat automatisch onderscheid maakt tussen landmarks die relevante, irrelevante of…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Overige aandoening
Synoniemen aandoening
Aandoening
Gezonde kinderen en adolescenten
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
Activatie patronen in het brein vormen in dit onderzoek de afhankelijke
variabelen. We zijn geinteresseerd in een neuraal netwerk dat automatisch
onderscheid maakt tussen landmarks die relevante, irrelevante of tegenstrijdige
informatie verschaffen. We kijken in het bijzonder naar de ontwikkeling van dit
netwerk. Daarnaast onderzoeken we of volwassen activatie patronen samenhangen
met betere prestaties op de navigatie taak.
Secundaire uitkomstmaten
We zijn eveneens geinteresseerd in reactie tijden en gemaakte fouten. Daarnaast
meten we IQ en emotionele status. Dit stelt ons in staat de
onderzoekspopulatie te beschrijven. Wanneer blijkt dat een proefpersoon sterk
afwijkt van het gemiddelde (meer dan 2 standaarddeviaties) zullen we besluiten
zijn of haar scores op experimentele taken niet mee te nemen in verdere
analyses.
Achtergrond van het onderzoek
Het verkennen van een nieuwe omgeving wordt vaak vereenvoudigd door de
aanwezigheid van objecten. Zij helpen je bepalen waar je bent. Echter, niet
alle objecten zijn in dit opzicht even nuttig. Je zal onderscheid moeten maken
tussen objecten die relevante, irrelevante en tegenstrijdige informatie
verschaffen. Recent onderzoek duidt op het bestaan van een neuraal netwerk dat
dit onderscheid registreert. De parahippocampal gyrus (PHG) (onderdeel van de
medial temporal lobe (MTL)) registreert objecten die relevant zijn voor het
onthouden van de route. Daarentegen registreert de middle frontal gyrus
(onderdeel van de prefrontal cortex (PFC)) objecten die tegenstrijdige
informatie verschaffen.
Uit recent wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de MTL en de PFC zich in de
adolescentie ontwikkelen. Kinderen in de leeftijd van 8 tot 18 jaar kunnen om
die reden slechts in beperkte mate beroep doen op deze regio's. Dit kan
kinderen belemmeren in het gebruik van objecten wanneer ze zich een nieuwe
omgeving eigen maken. Dit onderzoek test deze hypothese.
Doel van het onderzoek
We doen onderzoek naar het gebruik van landmarks door kinderen en adolescenten.
We zijn in het bijzonder geinteresseerd in de ontwikkeling van een neuraal
netwerk dat automatisch onderscheid maakt tussen landmarks die relevante,
irrelevante of tegenstrijdige informatie verschaffen.
Onderzoeksopzet
De studie heeft een quasi experimenteel design. Het experiment vindt plaats op
twee dagen. Gedurende het eerste bezoek zal de proefpersoon onderworpen worden
aan een intelligentie test (Raven Standard Progressive Matrices test). Deze
test meet het cognitief functioneren van de persoon in kwestie middels een
visuospatiele taak. Op hetzelfde moment vullen ouders een vragenlijst in over
de emotionele status van het kind.
Dag twee bestaat uit drie onderdelen: Een leer fase buiten de scanner, een
geheugentaak in de scanner en een navigatie taak buiten de scanner. Tijdens de
leer fase kijken proefpersonen naar een animatiefilm. Deze toont een
rondleiding in een virtueel museum. In het museum worden 120 voorwerpen
tentoongesteld. Ieder voorwerp behoort tot één van de vier condities. In
conditie 1 worden voorwerpen tentoongesteld die twee maal voorkomen op een
locatie die relevant is voor het onthouden van de route. In conditie 2 worden
voorwerpen tentoongesteld die twee maal voorkomen op een locatie die irrelevant
is voor het onthouden van de route. In conditie 3 worden voorwerpen
tentoongesteld die één maal voorkomen op een locatie die relevant is voor het
onthouden van de route en in conditie 4 worden voorwerpen tentoongesteld die
één maal voorkomen op een locatie die irrelevant is voor het onthouden van de
route. Men wordt verzocht te letten op de route en de voorwerpen langs de
route. Wanneer de leer fase is afgerond, toetsen we het aantal correct
onthouden voorwerpen in de scanner met behulp van een herkenningstaak. Tot slot
voeren proefpersonen een navigatie taak uit. Deze taak vindt plaats buiten de
scanner.
Inschatting van belasting en risico
We zijn geinteresseerd in de ontwikkeling van een neuraal netwerk dat navigeren
mogelijk maakt. Om die reden zullen uitsluitend kinderen en adolescenten
deelnemen aan het onderzoek. Er zijn geen risico's verbonden aan deelname aan
het het onderzoek.
Publiek
Kapittelweg 29
6525 EN Nijmegen
NL
Wetenschappelijk
Kapittelweg 29
6525 EN Nijmegen
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
Gezonde kinderen en adolescenten (in de leeftijd van 8 tot en met 18 jaar)
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
Kinderen en adolescenten kunnen niet deelnemen aan het MRI-experiment als één van de volgende zaken van toepassing is:
1) Zich in het bovenlichaam metalen niet verwijderbare voorwerpen bevinden, zoals: plaatjes, schroeven, klemmen, protheses, metaalsplinters, piercings of medische pleisters.
2) De proefpersoon heeft een actief implantaat, zoals een pacemaker, neurostimulator, insulinepompje en/of gehoorbeenprothese.
3) De proefpersoon is aan het hoofd geopereerd.
4) De proefpersoon heeft last van epilepsie.
5) De proefpersoon heeft last van claustrofobie.
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL35906.091.11 |