Het doel van deze pilot studie is het onderzoeken van de gebruikerservaringen met dit computerspel en de klinische veranderingen veroorzaakt door het spelen van dit spel. Literatuur over de gebruikerservaringen en klinische verandering geassocieerd…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Overige aandoening
Synoniemen aandoening
Aandoening
chronische pijn klachten
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
De primaire onderzoekuitkomstenmaten zijn de gebruikerservaring (tevredenheid,
gebruikersgemak en emotionele betrokkenheid) met de Playmander game en de
klinische veranderingen (op symptomen en beperkingen niveau) door het spelen
van de Playmancer game.
Secundaire uitkomstmaten
n.v.t.
Achtergrond van het onderzoek
De groeiende populariteit van door beweging aangestuurde computerspelen, zoals
die van de Nintendo Wii, beperkt zich niet alleen tot jongeren, maar deze
vinden ook hun intreden het veld van de lichamelijk revalidatie. Computerspelen
hebben de mogelijkheid om te dienen als een aantrekkelijk alternatief voor
traditionele therapie. De uitdagende spelomgeving wordt geacht patiënten te
motiveren, wat mogelijk de therapietrouw van de behandeling verhoogd. Tevens
worden patiënten tijdens het spelen uitgedaagd om telkens een spel nog eens te
spelen om een hoge score te halen, wat mogelijk de intensiteit en presentatie
van de behandeling verhoogd. Daarnaast hebben deze computerspelen het voordeel
dat deze aangestuurd worden door de beweging van patiënten, gedetecteerd door
een controller (zoals bij de Nintendo Wii) of door een digitale camera (zoals
bij de Sony EyoToy) en hierdoor de mogelijkheid om een positief effect te
hebben op het niveau van fysieke activiteit van patiënten.
Ondanks deze mogelijke voordelen, blijkt uit de praktijk dat aan het gebruik
van deze computerspelen binnen de revalidatie een aantal beperkingen kleven.
Ten eerste, kunnen niet alle computerspelen aangepast worden aan het niveau van
de beperkte patiënt en wordt het spel te moeilijk voor deze patiënt. Wat kan
leiden tot frustratie. Het zou een voordeel zijn wanneer een computerspel
aangepast kan worden aan de mogelijkheden van een beperkte patiënt. Ten tweede,
kan het inspanning niveau gerapporteerd voor computerspelen die bestuurd worden
door bewegingen van de patiënt niet vergeleken worden met het inspanning niveau
van een fysiotherapiebehandeling. Dit kan verklaard worden door het feit dat
voor de aansturing van deze computerspelen door een controller in de hand
slechts een kleine beweging van de pols noodzakelijk is. Daarom zou het
wenselijk zijn wanneer een computerspel aangestuurd kan worden door een
beweging van het te trainen lichaamsdeel. Vanwege deze beperkingen worden de
door beweging aangestuurde computerspelen vooral gebruikt als een aangename
afwisseling tijdens de revalidatie van verschillende patiënten.
Een computerspel met de mogelijkheid om aan te passen aan de patiënt en
aangestuurd door de relevante bewegingen van het lichaam van de patiënt is
ontwikkeld door verschillen Europese partners, experts op het gebied van
revalidatie, beweging detectie en computerspel ontwikkeling.
Doel van het onderzoek
Het doel van deze pilot studie is het onderzoeken van de gebruikerservaringen
met dit computerspel en de klinische veranderingen veroorzaakt door het spelen
van dit spel. Literatuur over de gebruikerservaringen en klinische verandering
geassocieerd met computerspellen binnen de revalidatie zijn schaars. Daarom
zaldeze studie een exploratief karakter hebben.
Onderzoeksopzet
Dit is een prospectieve cohort studie.
Inschatting van belasting en risico
De belasting die gepaard gaat met deelname bedraagd meerdere bezoeken van 30 -
60 minuten aan Roessingh Research and Development in Enschede. Qua uitvoering
is de belasting voor de proefpersoon relatief klein. Tijdens de bezoeken speelt
de patient de playmancer game. De game daagt patienten uit om te bewegen;
wandelen, reiken boven het hoofd en het bewegen van hoofd. Patienten worden
niet gedwongen om de beweging uit te voeren. De verwachte risico's zijn
verwaarloosbaar klein. De uit te voeren bewegingen zijn bekend bij de patienten
en het zijn bewegeningen die een patienten tijdens normaal functioneren ook
maakt.
Publiek
Roessinghsbleekweg 33b
7522 AH Enschede
NL
Wetenschappelijk
Roessinghsbleekweg 33b
7522 AH Enschede
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
leeftijd van 18 jaar of ouder
een lengte tussen de 1m50 en 1m95 (voorwaarden voor uitvoerbaarheid game)
fysiek in staat tot het spelen van een door bewegingen gestuurde game
patienten hebben minimaal 12 weken pijnklachten in de nek-/schouder of rug regio.
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
onvoldoende kennis van de Nederlandse taal
visuele beperking die invloed heeft op de perceptie van het scherm waar het spel op geprojecteerd wordt.
in behandeling voor pijnklachten
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL33217.044.10 |